Babchi Minyak dan Benih - Fakta, Rajah dan Pemulihan

Babchi Minyak dan Benih - Fakta, Rajah dan Pemulihan

Oleh kerana nilai perubatannya dan populariti ia dikenali dengan banyak nama lain di seluruh dunia seperti di bawah Latin: psoralea corylifolia Bahasa Inggeris: Babchi, Ungu fleabane, Perancis: psoralea, Arab: Mehlab-Aswad, Parsi: Waghchi, Sanskrit: Vakuchi, Bakuchi, Hindi: Babchi, Cina: Bu gu zhi, Jerman: Bawchan

Tumbuhan ini biasanya ditemui di China dan India dalam keadaan kering dan gersang, terutama pencuci mulut yang berpasir. Benih mengandungi minyak pati, minyak tak meruap terpenoid, pigmen, resin, minyak tetap, raffinose, dua sebatian coumarin iaitu, psoralen dan isopsoralen, psoralidin, corylifolean, isopsoralidin.; dan bahan yang paling aktif adalah psoralin alkaloid.

Tindakan farmakologi: antipleuritic (mengurangkan gatal-mengandungi antihistamin semulajadi) antipsoriatic antibakteria anthelmintic sederhana diuretik terpilih antikulat, yg mengeluarkan peluh.

Kegunaan pemulihan: Ia adalah sangat berguna dalam luka-luka hypopigmented kulit seperti leucoderma dan psoriasis kerana ia mengandungi psoralen, yang menyebabkan kulit untuk menghasilkan pigmen baru apabila terdedah kepada cahaya matahari. Ia digunakan kedua-dua sebagai aplikasi tempatan dan secara lisan. Juga berguna luaran dalam kudis, dermatitis dan kusta dan juga berguna dalam sakit semasa kencing.

Ujian klinikal telah dijalankan untuk menilai keberkesanan minyak Babchi / biji

Pentadbiran lisan bersama-sama dengan penggunaan minyak dan pendedahan pesakit kepada cahaya matahari selama 5-30 minit setiap hari untuk 1-7 minggu memberikan hasil yang menggalakkan. Ia telah ditunjukkan untuk meningkatkan warna kulit (termasuk menghapuskan bintik putih)

Dalam satu lagi kajian kes yang terdiri daripada empat puluh sembilan pesakit yang menggunakan Babchi rawatan benih / minyak selama 6 bulan. Pesakit-pesakit ini, 14 peratus telah sembuh dan 19 peratus lagi mendapat semula pigmentasi pada pada 2/3 ed patch.

Herba ini telah dianggap oleh doktor Ayurveda menjadi begitu berkesan dalam rawatan penyakit kusta bahawa ia diberi nama 'Kushtanashini' (pemusnah kusta).

Menurut ayurveda ia akan meningkatkan Pitta (Bile) di dalam badan. jadi ia perlu diambil dengan madu atau minyak sapi. Saya telah mencuba serbuk yang kira-kira 1- 2 gram serbuk dengan air sebelum sarapan pagi dan selepas mengambilnya selama 5-6 hari kulit menjadi sensitif kepada cahaya matahari (jika anda telah mencuba beberapa yang lain krim psoralen berasaskan anda akan tahu perasaan) dan markah yang terdedah kepada matahari menjadi berwarna merah.

Minyak ini boleh digunakan untuk sapu pada tempat putih dan ia berfungsi dengan cara yang sama, ia menjadikan kulit sensitif kepada cahaya matahari dan akan membuat tompok merah, pastikan anda menggunakan ia sangat berhati-hati, kerana pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari boleh dan akan teruk melepuh dan membakar kulit. Jadi bermula dengan minyak yang sangat sedikit dan sangat sedikit pendedahan kepada matahari dan kemudian beransur-ansur meningkatkannya kepada apa yang boleh dikekalkan tanpa sebarang masalah atau tidak selesa

Salap dibuat dengan menggabungkan satu bahagian ekstrak alkohol benih dengan dua bahagian minyak chaulmugra dan dua bahagian lanoline telah didapati berkesan dalam merawat leucoderma, kusta putih, psoriasis, dan lain-lain penyakit kulit radang dan keadaan demam. Minyak ini boleh digunakan secara dalaman atau sebagai salap yang mudah luaran. Perlahan-lahan gosokkan minyak sekali atau dua kali sehari. Peratusan bahan-bahan aktif boleh ditambah jika diperlukan.

Babchi juga menggalakkan kalsifikasi tulang, oleh itu ia juga digunakan dalam merawat osteoporosis dalam ubat tradisional. Herba ini juga digunakan untuk menghentikan penyebaran beberapa jenis kanser kerana ia menghalang pendaraban osteosarcoma (sel-sel kanser tulang) dan sel-sel kanser paru-paru. Di bawah sistem perubatan cina benih dikenali sebagai afrodisiak dan tonik yang untuk organs.and kemaluan digunakan sebagai sebagai Libido Stimulator: untuk merawat mati pucuk dan untuk daya hidup iimprove

Keselamatan & Interaksi Maklumat: Babchi secara umumnya dianggap sebagai selamat; Walau bagaimanapun, kerana ia menjadikan gangguan bintik putih yang sangat sensitif kepada cahaya matahari jadi ia adalah penting untuk menggunakan pelindung matahari atau mengelakkan pendedahan matahari. Ia adalah mungkin untuk mengalami kerengsaan kulit dan melepuh apabila menggunakan herba ini topically. Jika itu berlaku, hentikan penggunaan. Dalam banyak kes, anda akan notis sakit perut dan rasa tidak selesa, hentikan penggunaannya jika anda mempunyai masalah itu.

Langkah berjaga-jaga: Jangan mengambil dengan cecair badan yang rendah; tidak menggunakan dengan akar likuoris.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar